glaskoning-glas-balustrade-qrailing-compressed

Veelgestelde vragen

KLANTENSERVICE

Wanneer en hoe kan ik Glaskoning bereiken?

BESTELLING EN LEVERING

Kan ik ook met spoed bestellen?
Wanneer wordt mijn glas geleverd ?
Waarom loopt mijn levertijd uit?
Betaal ik verzendkosten?
Waarom betaal ik orderkosten?
Hoe wordt mijn glas verpakt en geleverd?
Door wie wordt het glas bezorgd?
Wordt mijn oude glas meegenomen na vervanging?
Waar kan ik mijn facturen inzien?
Kan ik ook zonder account een bestelling plaatsen? 
Kan mijn factuur gewijzigd worden?
Exporteren jullie ook naar het buitenland, bijvoorbeeld de Antillen?

BESTELLING WIJZIGEN

Ik heb een foute bestelling geplaatst, wat nu?

INMETEN

Hoe bepaal ik de juiste maat van het glas voor mijn bestelling?
Welke glasdikte moet ik hebben voor een tafelblad?
Mijn doucheruimte is niet waterpas en/of haaks.
Korte montagehandleiding glazen deuren.

TECHNISCHE VRAGEN

Wat is veiligheidsglas? 
Wat is gehard glas?
Wat is gelaagd glas?
Wat is het verschil tussen gehard glas en gelaagd glas?
Ben ik verplicht om veiligheidsglas te laten plaatsen?
Wat is 'PP slijpen'?
Wat is 'facet slijpen'?
Wat is de u-waarde van glas? 
Wat is het verschil tussen enkel en oud dubbel glas (Thermopane) en HR++ isolatieglas?
Wat is het verschil tussen HR en HR++ dubbel glas?
Wat betekent de aanduiding bij gelaagd glas: 33/1, 44/2, 55/5, etc.
Waarom is een rooster nodig / ventileren verstandig?
Kunnen er gaten geboord worden in het glas?
Wanneer pas ik HR +++ Triple glas toe?
Ik heb condensvorming aan de buitenzijde van mijn isolatieglas, hoe kan dit?
Ik heb condensvorming aan de kamerzijde van mijn glas, hoe kan dit?
Waarom zie ik condensvorming tussen mijn dubbel glas?
Hoeveel kit / glasblokjes / glasband heb ik nodig?
Hoe onderhoud ik mijn glas?
Ik heb een spontane breuk in mijn glas, hoe kan dat?
Kan ik een thermische breuk voorkomen?
Ik zie olie-achtige vlekken in mijn isolatieglas, hoe komt dat?
Ik zie een cementsluier op mijn ramen, kan ik dat verwijderen?
Er worden vlekken zichtbaar op mijn glas als het vochtig wordt of beslaat. Hoe krijg ik dat weg?
Mijn ruiten zijn niet helemaal helder, maar hebben geen kleurtje, klopt dat?
Ik zie vertekeningen als ik door mijn glas naar buiten kijk?
Hoeveel weegt een ruit?
Wat is zonwerende beglazing?

OVERIGE VRAGEN

Wat kost enkel glas, dubbel isolatieglas, gelaagd glas, gehard glas, etc.
Welke glaslatten heb ik nodig om een ruit te plaatsen?
GARANTIE isolatieglas
Welke normen gelden voor het onderhoud van isolatieglas?
Wat is herroepingsrecht en hoe gaat glaskoning.be hiermee om?

Glaskoning is bereikbaar op de volgende tijden:

Maandag:    9:00 - 12.30 uur & 13.00 - 17:00 uur
Dinsdag:     9:00 - 12.30 uur & 13.00 - 17:00 uur
Woensdag:  9:00 - 12.30 uur & 13.00 - 17:00 uur
Donderdag: 9:00 - 12.30 uur & 13.00 - 17:00 uur
Vrijdag:       9:00 - 12.30 uur & 13.00 - 17:00 uur

Telefoonnummer: 0318 -763 900 

BELT U MET EEN VRAAG OVER EEN BESTELLING? HOU UW BESTELNUMMER BIJ DE HAND.

Of mail naar: info@glaskoning.be 

Zorg ervoor dat u uw bestelling goed controleert voordat u deze bevestigt. Heeft u toch een foute bestelling geplaatst, neem dan binnen 24 uur na het verzenden van de bestelling contact op via 0318-763900 / info@glaskoning.be. Wij proberen de fout zo spoedig mogelijk te herstellen. Na 24 uur is uw bestelling definitief en brengen wijzigingen extra kosten met zich mee voor u.

Een spoedorder plaatsen is mogelijk. Wilt u een order met spoed laten leveren, neem dan contact met ons op via 0318 763 900 over de mogelijkheden en bijkomende kosten.

Let op: Wij hebben helaas iets vertraging met de levering van ons glas. Houdt u rekening met een vertraging van 10 werkdagen bovenop de normale levertijden. Onze excuses voor het ongemak.

U ontvangt een week voor levering een mail met de leverdatum.

ProductLevertijd
Beloopbare vloeren15-25 werkdagen
Brandwerend glas30-40 werkdagen
Conforglace20-30 werkdagen
Diamantglas15-25 werkdagen
Draadglas10-15 werkdagen
Enkel glas (float), enkel figuurglas5-12 werkdagen
Gelaagd glas 33/2 & 44/25-12 werkdagen
Gelaagd glas dikker dan 44/210-15 werkdagen
Geluidswerend glas12-25 werkdagen
Gehard glas (oa wanden en deuren)15-25 werkdagen
Glastoebehoren zoals kit, band en blokjes1-2 werkdagen
Glas in lood20-30 werkdagen
Glazen keukenachterwanden20-25 werkdagen
Spiegels met LED verlichting2-3 werkdagen (mits op voorraad bij ons in het magazijn)
Hardglazen klepramen 20-25 werkdagen
HR++ isolatieglas (ook figuur, 1.0 en Velux dakramen)12-21 werkdagen
HR+++ triple glas12-21 werkdagen
Isolatieglas12-21 werkdagen
Monumentenglas 20-30 werkdagen
Schuifloketten met enkel of gelaagd glas10-15 werkdagen
Spiegels10-15 werkdagen
Tafelbladen15-25 werkdagen
Voorzetramen15-20 werkdagen
Whiteboards15-25 werkdagen
Windschermen15-25 werkdagen
ZHR++ zonwerend glas12-21 werkdagen
PP-slijpen2-5 werkdagen bovenop de aangegeven levertijd
Roeden en wienersprossen7 werkdagen extra op de aangegeven levertijd

Let op! De levertijd is een tijdsindicatie en afhankelijk van het soort product. Hoewel wij ons best doen de levertijd zo kort mogelijk te houden, vergt glas op maat enige productietijd. Ook het transport is bewerkelijk en vaak door diverse omstandigheden aan wijzigingen onderhevig. Wij raden u aan geen derden te regelen voor bijvoorbeeld plaatsing van het glas, op de gecommuniceerde leverdatum zelf. Dit om problemen bij vertraging te voorkomen. 

VOORBEREIDING LEVERING

Het glas kan in verband met het transport (het wordt vastgezet op een speciale wagen) niet als een pakketje verzonden worden en wordt zonder verpakking geleverd. Wij zouden het erg op prijs stellen als u enkele voorbereidingen wilt treffen voor het lossen van het glas om schade te voorkomen.

  • Het is fijn als er een plek is vrijgemaakt, en er twee platte stukjes hout (van ongeveer 25 cm) liggen waarop het glas kan staan.
  • Glaskoning levert tot aan de eerste deur. Dus als u op een eerste etage woont of hoger, gaan onze bezorgers niet de trap op met het glas.
  • Heeft u glas besteld > 1,5 m2? Dan dient er iemand thuis te zijn om te helpen met lossen. Een ruit van 1,5 m2 weegt al snel 35 kg en is daardoor lastig alleen te tillen.
  • Als u niet thuis bent, mag u door middel van een briefje eventueel aangeven waar u uw glas gelost wilt hebben. De bezorgers zullen dan zorgen dat het daar terecht komt.
  • Controleer uw order altijd op eventuele fabricagefouten en meld fouten altijd binnen 24 uur. 
  • Grote orders of orders met grote afmetingen worden geleverd op een glasblok. De glasbok dient u binnen 4 weken leeg te maken en af te melden via info@glaskoning.be. Na de 4 weken betaalt u een huur á €2,50 per dag. Woont u in een gebied waar transport door een vrachtauto met oplegger combinatie niet mogelijk is, dan dient u dit van tevoren aan te geven. Anders bestaat de kans dat uw bok ver van de gewenste losplek gelost wordt.

Uw glas wordt op maat gemaakt door de fabriek. De fabrikant bepaalt de levertijd aan ons, daarna hebben wij enkele dagen nodig om de bezorging van uw glas in te plannen. Wij combineren leveringen in dezelfde regio zoveel mogelijk. Onze fabrikanten kunnen besluiten de levertijd te verlengen vanwege drukte in de fabriek. Als dit het geval is communiceren wij dit zo spoedig mogelijk en leveren wij het glas alsnog zo snel mogelijk. 

Bij Glaskoning betaalt u €30,00 verzendkosten exclusief BTW, omdat de levering vanuit Nederland is. 

Wij rekenen per bestelling naast de verzendkosten, eenmalig een bedrag van €7,50 exclusief BTW aan orderkosten. Hierdoor kunnen wij onze m2 prijs altijd laag houden. Dit is met name voor grote orders voordelig. 

Het meeste glas wordt door onszelf bezorgd met wagens die gemaakt zijn voor het vervoeren van glas. Wij bundelen de bezorgingen per regio. Soms wordt uw glas geleverd door de fabrikant zelf. Wij hebben dan helaas minder invloed op de exacte bezorgdatum en -tijd.

Het glas kan in verband met het transport (het wordt vastgezet op een speciale wagen) niet als een pakketje verzonden worden en wordt dus zonder verpakking geleverd. Wij zouden het erg op prijs stellen als u enkele voorbereidingen wilt treffen voor het lossen van het glas om schade te voorkomen. Het is fijn als er een plek is vrijgemaakt, en er twee platte stukjes hout (van ongeveer 25 cm) liggen waarop het glas kan staan.

  • Glaskoning levert tot aan de eerste deur. Dus als u op een eerste etage woont of hoger, gaan onze bezorgers niet de trap op met het glas.
  • Heeft u glas besteld > 1,5 m2? Dan dient er iemand thuis te zijn om te helpen met lossen. Een ruit van 1,5 m2 weegt al snel 35 kg en is daardoor lastig alleen te tillen.
  • Als u niet thuis bent, mag u door middel van een briefje eventueel aangeven waar u uw glas gelost wilt hebben. De bezorgers zullen dan zorgen dat het daar terecht komt.
  • Grote orders of orders met grote afmetingen worden geleverd op een glasblok. De glasbok dient u binnen 4 weken leeg te maken en af te melden via info@glaskoning.nl. Na de 4 weken betaalt u een huur á €2,50 per dag. Woont u in een gebied waar transport door een vrachtauto met oplegger combinatie niet mogelijk is, dan dient u dit van tevoren aan te geven. Anders bestaat de kans dat uw bok ver van de gewenste losplek gelost wordt.
  • Controleer uw order altijd op eventuele fabricagefouten en meld fouten altijd binnen 24 uur. 

Wij nemen in verband met ons transport, waar vaak nog te bezorgen glas op staan, uw oude glas niet mee. U dient uw oude glas dus zelf af te voeren. 

Als u een Glaskoning account aanmaakt kunt u te allen tijde uw facturen inzien. Na de levering van het product ontvangt u ook per mail de factuur van die bestelling.

Dit kan! Het heeft echter wel voordelen om een account aan te maken. Zo kunt u te allen tijde uw bestelhistorie en facturen bekijken. Ook staan bij een volgende bestelling na het inloggen direct uw adresgegevens al in het systeem en hoeft u die niet steeds opnieuw in te voeren.

Nee. De factuur ontvangt u na levering en kan dan niet meer gewijzigd worden.

Er zijn wellicht mogelijkheden voor het exporteren van uw glas. Stel uw vraag via info@glaskoning.be.

Zorg ervoor dat u uw bestelling goed controleert voordat u deze bevestigd. Heeft u toch een foute bestelling geplaatst, neem dan binnen 24 uur na het verzenden van de bestelling contact op via 0318-763900 / info@glaskoning.be. Wij proberen de fout zo spoedig mogelijk te herstellen. Na 24 uur is uw bestelling definitief en brengen wijzigingen extra kosten met zich mee voor u.

In onze inmeetinstructie vindt u de inmeetinstructie voor enkel glas, dubbel glas en glazen douchedeuren, -douchewanden, -binnendeuren, -voorzetramen, Conforglace®, schuifloketten, keuken achterwanden, vijverbeglazing en glazen wandconstructies. Lees dit door voordat u een bestelling plaatst.

Indien u een rooster bestelt, hoeft u geen aanpassingen te doen aan de afmetingen van uw glas. Wij berekenen voor u, aan de hand van het rooster dat u gekozen hebt, het juiste formaat van uw glas.

Lees hier de inmeetinstructies:

Inmeten glas voor in kozijnen
Inmeten glazen binnendeur
Inmeten glazen douchewand
Inmeten glazen douchedeur 
Inmeten keukenachterwand
Inmeten conforglace voor stalen kozijnen
Inmeten voorzetramen
Inmeten schuifloketten
Inmeten vijverbeglazing

Heeft u glas nodig voor uw doucheruimte met schuine zijden omdat uw doucheruimte niet waterpas en/of haaks loopt? Mail een schets met de werkelijke afmetingen van uw situatie naar  info@glaskoning.be. Probeer hierbij zo duidelijk mogelijk aan te geven welke hoeken niet haaks zijn. Aan de hand van de schets kunnen wij met u de juiste afmetingen van het glas bepalen en een offerte uitbrengen. Voor glazen wanden met schuine zijden wordt een toeslag berekend.

Zoals in de veelgestelde vraag over ‘Garantie' is beschreven conformeert Glaskoning zich aan de 10 jaar garantie op (HR+(+)) isolatieglas van de producerende fabriek. Aan deze garantie zijn echter wel voorwaarden verbonden. De beglazing moet conform de plaatsingsvoorschriften gemonteerd zijn. Hieronder vindt u een praktische omschrijving voor het monteren van glazen deuren. Als u deze volgt dan voldoet u aan de voorwaarden van de garantie.

Uitgangspunten

  • Montage van een glasdeur
  • Montage in een kozijn, opening of nis
  • Glasdikte conform NEN 2608 norm 

Benodigd montage materiaal

  • Kunststof glasblokjes
  • Waterpas en winkelhaak
  • Bijgeleverde beslagset
  • (Watervaste) stift
  • Klopboormachine
  • Schroevendraaier/beitel, glasdrager (eventueel), glaslepel, kitspuit, plamuurmes en hamer 

Voorbereidende werkzaamheden

  • Indien u glas monteert in een bestaande opening: Verwijder de oude vulling en maak de sponning zorgvuldig schoon
  • Controleer of het houtwerk en/of wand in een goede staat verkeren. Repareer eventuele beschadigingen
  • Controleer of het glas de juiste afmetingen heeft. De benodigde speling rondom is bovenstaand aangegeven
  • Controleer of alle materialen en toebehoren aanwezig zijn
  • Maak ter plaatse van de deur een loodlijn op de muur en vloer
  • Leg de afstandhouders (latten of glasblokjes) met de dikte van de speling aan de onderzijde van de opening klaar om de deur op te kunnen zetten.

Montage

  • Plaats de deur met de scharnieren op de afstandhouders
  • Plaats de deur op de juiste positie langs de loodlijn
  • Teken de boorgaten van de scharnieren af
  • Boor de afgetekende gaten. Wees extra voorzichtig bij tegelwerk om beschadigingen te voorkomen
  • Monteer de deur en monteer het overige deurbeslag
  • Stel de deur na en draai alle boutjes goed vast met een passende (inbus)sleutel
  • Met behulp van een wig kunt u de deur eventueel wat nastellen/afstellen
  • Zet, bij nisdeuren, de deur in de nulstand en stel het scharnier af volgens de bijgeleverde handleiding
  • Teken, bij deuren met sloten, het sluitplaatje af en monteer deze op de juiste positie in het kozijn

Veiligheidsglas is glas dat letselwerend breukgedrag heeft. Dat wil zeggen dat een breuk in het glas geen risico geeft op ernstig letsel.

Soorten veiligheidsglas:

Gehard glas: dit is letselveilig glas. Dit is extra sterk glas, wat niet snel zal breken. Mocht er toch een breuk ontstaan er geen grote openingen of scherven die ernstig letsel kunnen veroorzaken.

Gelaagd glas: dit is doorvalveilig en inbraakwerend. Bij gelaagd glas, dit zijn meerdere lagen glas met folie ertussen, zullen bij een breuk geen openingen ontstaan. Zo kan niemand er doorheen vallen en het weert inbrekers.

Gehard glas is veiligheidsglas. Door middel van een speciaal productieproces, van extreme verhitting en snelle afkoeling, is het glas extra hard gemaakt om snel breken te voorkomen. Als het toch breekt, zal het uiteenvallen in heel veel kleine stukjes, waardoor geen diepe wonden ontstaan. Ook zijn de vele stukken minder scherp dan bij gewoon glas.

Klik hieronder op de link voor meer informatie over de (verplichte) toepassing van veiligheidsglas:

Toelichting gebruik veiligheidsglas BE Toegevoegd op
veiligheidsglas_be (pdf) 7 juni 2021

Gelaagd glas is veiligheidsglas en voorkomt dat het bij een breuk uiteen valt / dat er een gat in komt door een transparante folie tussen twee lagen glas. Je past dit type glas toe als de situatie vraagt om doorvalveilig en letselveilig glas. Ook kent het dit type glas een inbraakwerende werking.

Klik hieronder op de link voor meer informatie over de (verplichte) toepassing van veiligheidsglas in Belgie:

Toelichting gebruik veiligheidsglas BE Toegevoegd op
veiligheidsglas_be (pdf) 7 juni 2021

Gehard en gelaagd glas zijn beide veiligheidsglas maar met verschillende eigenschappen.

Gehard glas is glas dat door een speciale behandeling extra sterk is gemaakt en daardoor minder snel zal breken dan onbehandeld glas. Als het toch breekt, zal het uiteenvallen in heel veel kleine stukjes, waardoor geen diepe wonden ontstaan. Folie(s) tussen lagen glas voorkomt bij gelaagd dat het bij een breuk uiteen valt / dat er een gat in komt.

Klik hieronder op de link voor meer informatie over de (verplichte) toepassing van veiligheidsglas:

Toelichting gebruik veiligheidsglas BE Toegevoegd op
veiligheidsglas_be (pdf) 7 juni 2021
 pp slijpen-glaskoning

Wat is 'PP slijpen'?

Als glas wordt gesneden, ontstaan er scherpe randen. De snijrand kan worden bewerkt zodat deze minder scherp en dus veiliger is. PP slijpen betekent dat aan de snijrand de onder- en bovenrand onder een hoek van 45 graden worden geslepen om de scherpe randen te verwijderen. De gehele bewerking kent drie fases: grof voorslijpen, fijn naslijpen en tenslotte polijsten. Als laatste gaat het glas in een was- en droogmachine.

facet-slijpen-glaskoning

Wat is ‘facet slijpen’?

Een facet is een schuin aflopende rand van een bepaalde breedte aan de rand van het glas. Een facet wordt toegevoegd voor de sier bij bijvoorbeeld binnendeuren, kasten of tafelbladen. Vrijwel alle glassoorten in nagenoeg alle diktes kunnen worden voorzien van een geslepen facetrand. Hoe dikker het glas, hoe breder het facet gemaakt kan worden. Afhankelijk van de glasdikte, zijn er facet breedtes mogelijk van 0,5 mm tot en met 45 mm.

De U-waarde is de isolatiewaarde. Het getal geeft aan hoe groot de warmtestroom door een constructie is. Hoe lager de U-waarde, hoe beter het glas isoleert. U vindt hier de U-waarden bij de verschillende soorten en diktes isolatieglas.

Opbouw met spouw 16 mm U-waarde 1,1 HR++
Opbouw met spouw 15 mm U-waarde 1,1 HR++
Opbouw met spouw 14 mm U-waarde 1,2 HR++
Opbouw met spouw 13 mm U-waarde 1,2 HR++
(let op: bij een spouw minder dan 13 mm is het geen HR++ glas meer)

Opbouw met spouw 12 mm U-waarde 1,3 HR+
Opbouw met spouw 9 mm U-waarde 1,6 HR+
Opbouw met spouw 7 mm U-waarde 1,8 HR

Bij veel woningen en gebouwen van voor 1995 is nog de eerste generatie dubbel glas (merknaam Thermopane) of zelfs enkel glas aanwezig. Zelfs het beste Thermopane (luchtspouw 12 mm) isoleert - naar huidige maatstaven - slechts matig. Enkel glas isoleert nauwelijks.

HR++ glas isoleert ruim 50% beter dan het beste eerste generatie dubbel glas. Hoe goed glas isoleert hangt af van de zogenaamde U-waarde. Hoe lager de U-waarde, hoe beter het glas isoleert. HR++ glas heeft een U-waarde van circa 1,1. Dat is ruim 50% lager (beter) dan het beste eerste generatie dubbel glas met U-waarde 2,8. Enkel glas heeft een U-waarde van maar liefst 5,8.

 

wat is het verschil tussen hr en hr++ glas

Wat is het verschil tussen HR en HR++ dubbel glas?

Modern isolatieglas bestaat doorgaans uit twee glasplaten gescheiden door een spouwruimte van 9, 12 of 15 mm. Tot en met HR glas is de spouw gevuld met droge lucht. Vanaf HR++ wordt altijd een nog beter isolerend edelgas (Argon of Krypton) toegepast. Vanaf HR glassoorten is de spouwzijde tevens voorzien van een flinterdunne warmtereflecterende metaalcoating die zonlicht doorlaat, maar warmte uit het vertrek terug reflecteert. De effectiviteit van de coating en spouwdikte komt tot uitdrukking in de benaming. Zo bestaat er HR, HR+ of HR++. Bij HR++ reflecteert de coating maar liefst 90% van de warmtestraling terug naar binnen. U kunt zelf controleren of dubbel glas een metaalcoating heeft. Wanneer u op 10 centimeter afstand van het glas een brandende aansteker houdt en naar buiten kijkt, dan ziet u 4 vlammetjes reflecteren. Zit er een coating op het glas, dan heeft de tweede of derde vlam een afwijkende kleur (meestal blauw/rose).

De afbeelding hierboven toont van vier soorten glas de verschillen in oppervlakte temperatuur van het binnenblad. Bij een buitentemperatuur van 0 graden Celsius is bij HR++ 2-voudig glas de binnenblad temperatuur 17 graden. Dit benadert de ruimtetemperatuur van 20 graden waardoor koudestralend glasoppervlak - de veroorzaker van koude luchtstromen (tocht) - nagenoeg ontbreekt. Hierdoor zal het comfort aanzienlijk verbeteren.

De aanduiding geeft aan hoe dik het glas is en hoeveel lagen folie er tussen zitten. 1 laag folie is 0,4 mm dik.

Gelaagd 33/1: bestaat uit 2x een glasplaat van 3 mm met 1 stuk folie ertussen. De totale dikte is dan 6,4 mm.
Gelaagd 44/2: bestaat uit 2x een glasplaat van 4 mm met 2 folies ertussen. De totale dikte is dan 8,8 mm.
Gelaagd 55/5: bestaat uit 2x een glasplaat van 5 mm met 5 folies ertussen. De totale dikte is dan 12 mm.

Glaskoning adviseert minimaal 4 mm glas als het tafelblad zelfdragend (volledig ondersteund) is. Dus als het glas bijvoorbeeld op een bestaande tafel ligt. Ligt het tafelblad alleen op een frame of op poten dan adviseren wij minimaal 8 mm glas.

De maximale dikte voor een tafelblad tot 4m2 is 12 mm glas. Wilt u een tafelblad groter dan 4m2, neem dan contact op met onze klantenservice via info@glaskoning.be of 0318-763900 voor de mogelijkheden.

Bestel hier uw glazen tafelblad.

Huizen en kantoren zijn steeds beter geïsoleerd. Dat resulteert in een toenemende vochtigheidsgraad en minder luchtverversing. Goed ventileren voor schone lucht is goed voor je gezondheid. Je kunt eenvoudig ventilatieroosters plaatsen boven je ramen voor de noodzakelijke luchtverversing. Ook voorkomt dit condensvorming op het glas. Ventilatieroosters zijn, in tegenstelling tot openstaande ramen, inbraakveilig, vrij van regeninslag en insectenwerend.. Je kunt de ventilatieroosters eenvoudig meebestellen bij Glaskoning in het bestelproces.

Indien u een rooster bestelt, hoeft u geen aanpassingen te doen aan de afmetingen van uw glas. Wij berekenen voor u, aan de hand van het rooster dat u gekozen hebt, het juiste formaat van uw glas.

Het is zeker mogelijk om (verzonken) gaten te boren in vele diameters, van 4 mm tot en met 75 mm. Gaten kunnen geboord in glasdiktes variërend van 4 mm tot en met 25 mm en in groot aantal gelaagde samenstellingen. Via info@glaskoning.be kunt u vrijblijvend een offerte opvragen.

Het boren van gaten, bijvoorbeeld voor hang- en sluitwerk, gebeurt met een speciale glasboormachine die onder een constante koeling die zowel vanaf de boven- als de onderzijde een gat in het glas boort. 

Toepassing van 3-voudig glas is alleen zinvol bij woningen en gebouwen die zijn gebouwd of gerenoveerd op Passiefhuisniveau. Hierbij is de gehele schil (vloer, gevels, ramen en dak) voorzien van extreem goede isolatie en kierdichting. Dankzij een uitgekiend zongeörienteerd ontwerp (bij nieuwbouw) is passieve zonnewarmte die via het glas binnenkomt bijna het gehele jaar toereikend voor ruimteverwarming. Een conventioneel verwarmingssysteem - zoals een cv-ketel met radiatoren - is dan overbodig.

Condensvorming is een gevolg van de hoge warmte-isolatie van het glas. Hoe beter het isolatieglas isoleert hoe groter de kans is dat dit verschijnsel zich voordoet. Het komt dus niet door een fout in het product.

Condensvorming op de buitenzijde van mijn isolatieglas kan ontstaan bij een lage buitentemperatuur en een hoge relatieve luchtvochtigheid. Door de hoge isolatiewaarde is de invloed van de binnentemperatuur op de buitenruit klein. De buitenruit blijft dus langer koud, waardoor condensatie ontstaat. De condens verdwijnt zodra de buitentemperatuur stijgt en de luchtvochtigheid afneemt.

 

Condensvorming op glas aan de kamerzijde ontstaat meestal bij een lage buitentemperatuur en een hoge relatieve luchtvochtigheid in de woning. Het aanwezige vocht condenseert dan op het koude glasoppervlak. Bij isolatieglas met een hoge isolatiewaarde (bijvoorbeeld HR++) is het risico op condensvorming het kleinst. Door de hoge isolatiewaarde van HR++ glas is de temperatuur van de binnenruit hoger dan bij minder goed isolerend of enkel glas. De kans op condensatie neemt af naarmate de temperatuur van het oppervlak toeneemt. Uiteraard speelt ook de luchtvochtigheid in de woning een zeer belangrijke rol bij dit proces.

De kans op condensvorming is te beperken door uw woning goed te ventileren. Dit kan bijvoorbeeld door het toepassen van een ventilatierooster op het glas.

Als er condensvorming bij isolatieglas aan de binnenzijde van het dubbelglas ontstaat is de ruit lek. De condens is dan niet te verwijderen. Condensvorming aan de binnenzijde van isolatieglas kan ontstaan door achterstallig onderhoud of door een fabricagefout. Het kan echter ook zijn dat de dubbele ruit aan het einde van zijn levensduur is (gemiddeld na 25-30 jaar).

Met 1 koker kit kan 8 meter gekit worden. Let op: tel binnen en buiten.
De celband is 25 meter lang, dat is vanzelfsprekend dus voor 25 meter glas. Let op: tel binnen en buiten.
Een set glasblokjes is voldoende voor één raam.

Het is belangrijk dat het schilderwerk, de kit en/of beglazingsrubbers (afdichting tussen de beglazing en het kozijn) in goede staat blijven en eventueel aanwezige beluchtingsgaten (openingen aan de buitenkant van het kozijn) schoon en open blijven. Ventilerende neuslatten dienen regelmatig aan de voor-/onderzijde gereinigd te worden, zodat er een vrij luchtstroom onder het glas kan stromen.

Slecht onderhoud aan het kozijn verhoogt de kans op schade aan uw beglazing. Wij adviseren om één jaar na plaatsing en vervolgens tenminste eenmaal in de drie jaar een inspectie uit te (laten) voeren.

Een spontane breuk in uw glas wordt een thermische breuk genoemd. Een thermische breuk in het glas ontstaat door temperatuurverschillen. Wanneer er een temperatuurverschil van meer dan 30 graden Celsius ontstaat, ontstaan er te hoge spanningen in het glas en kan een ruit op een bijzondere manier breken. Een thermische breuk heeft een speciaal breukpatroon en is niet te vergelijken met het breken van glas door bijvoorbeeld het inslaan van de beglazing.

Een thermische breuk is te herkennen aan één breuklijn die loodrecht vanuit de rand van het glas begint en daarna in een grillige vorm verder loopt. Of er sprake is van een thermische breuk, kan het best door een vakman worden beoordeeld. Een thermische breuk ontstaat niet door een fout in het product.

Er zijn een aantal zaken die de kans op een thermische breuk verminderen:

  • Jaloezieën, lamellen of overgordijnen op enige afstand van het glas plaatsen;
  • Verwarmingselementen op enige afstand van glas plaatsen;
  • Het glas niet beschilderen of beplakken met plakfolie;
  • Geen grote voorwerpen tegen het glas plaatsen aan de binnenzijde;
  • Geen handelingen verrichten die tot een groot temperatuurverschil in de beglazing kan leiden, zoals een koude waterstraal op een door de zon verwarmde beglazing.
  • Een thermische breuk kan ook worden voorkomen door gehard glas toe te passen. Gehard glas is speciaal behandeld glas dat tegen veel grotere temperatuurverschillen kan en daardoor minder gevoelig is voor een thermische breuk.

Wanneer er op isolatieglas ‘olievlekken’ ontstaan is er sprake van interferentie. Interferentievlekken verplaatsen zich over het oppervlak door tegen de ruit te drukken. Wanneer er op het glas gedrukt wordt verplaatst de vlek zich. Dit is geen productiefout, maar een natuurkundig verschijnsel.

Om het risico op interferentie te verkleinen raden wij aan om te kiezen voor isolatieglas met bladen van ongelijke dikte, of met een samenstelling van gelijke dikte, maar met een coating (HR++). Dus van 5-spouw-4 in plaats van 4-spouw-4 of 6-spouw-6.

Doordat kalk uit steenachtige, cementhoudende mengsels en beton wordt onttrokken door bijvoorbeeld regen kan er op glas schade ontstaat. Deze zogenaamde cementstrepen zijn meestal met normale reinigingsmiddelen niet meer te verwijderen.

Hoe en of de grauwe cementsluier te verwijderen is ligt aan hoever het reeds het glas heeft beschadigd. Er zijn bij de drogist of supermarkt middelen te verkrijgen om dit te verwijderen, ook kunt u proberen de cementstrepen te verwijderen met WC-eend of een keramische kookplaatreiniger. Mocht dit niet lukken raden wij u aan contact op te nemen met een vakman, zoals een glazenwasser of glaszetbedrijf voor een passende oplossing.

Door het gebruik van stickers, oplosmiddel, zuignappen of krijt op glas kan een afdruk achterblijven die zichtbaar wordt als het glas beslaat of vochtig wordt. U krijgt deze vlekken weg door het glas droog met krantenpapier op te wrijven. Een ander middel is een glas- of kramiek polijst middel, zoals Clean-X. Maar stevig poetsen met een vloeibaar schuurmiddel kan ook. Let op, gebruik geen schuursponsje en verwijder vooraf vuil/ en zand om krassen te voorkomen!

De vlekken doen geen afbreuk aan de kwaliteit van het glas en klachten hierover vallen niet onder de garantie.

Glas heeft een eigen kleur "groen" door de grondstoffen die nodig zijn om glas te produceren. Omdat voor grote ruiten dikker glas moet worden gebruikt dan voor kleinere ruiten, zijn kleine kleurverschillen mogelijk. Hoewel dit in de meeste gevallen niet als storend wordt ervaren, kunt u dit risico uitsluiten door alle beglazing in dezelfde glasdikten uit te voeren.

HR++ glas heeft door een toegevoegde coating een iets andere kleur dan gewoon isolatieglas. Het is mogelijk dat tussen de coatings van verschillende fabrikanten kleine kleurverschillen zitten. Bij vervanging van een bestaande ruit kan er dus een klein kleurverschil met de andere ruiten ontstaan.

Het kan lijken dat een ruit hol of bol staat en de spiegeling van beelden in de beglazing verbogen of doorgebogen zijn. Dit verschijnsel is niet te voorkomen en heeft te maken met de luchtdruk en temperatuur in de atmosfeer. Tijdens de fabricage wordt lucht tussen de twee glasbladen opgesloten. Bij verandering van de luchtdruk buiten verandert de luchtdruk tussen de glasbladen niet mee. Zo zal de ruit bol kunnen gaan staan wanneer de luchtdruk buiten lager wordt (lagedrukgebied) en hol kunnen gaan staan bij een hoge luchtdruk (hogedrukgebied).

Het gewicht van glas is 2,5 kg per vierkante meter. (2,5kg/mm/m2) Dit bereken je met de volgende formule: 

(A x B) x 2,5

A = De oppervlakte van het glas (= lengte x breedte in meters)

B = Aantal mm dikte

Voorbeeld: een ruit van 2 x 1 meter met dikte van 6mm weegt: (2x6) x 2,5= 30 kg.

Bij gelaagd glas tel je de dikte van de glasbladen bij elkaar op (de massa van de folie is ca. 250 gram/m2 en wordt bij de berekening meestal weggelaten).

Zonwerend glas is dubbel glas met een zonwerende coating. Door de zonwering blijft op warme dagen de warmte buiten, en in de winterperiode houdt het isolerende glas de warmte binnenshuis.

Er zijn bij zonwerend glas verschillende gradaties van zonwerendheid. Dit wordt uitgedrukt in de LTA / ZTA waarde. LTA staat voor hoeveel licht het zonwerend glas doorlaat en de ZTA staat voor hoeveel zonnewarmte het doorlaat.

Voorbeeld: Zonwerend 70/40
LTA is 70%: dit is het % aan licht wat dit type doorlaat.
ZTA is 40%: dit is het % aan warmte wat dit type doorlaat.

Glaskoning biedt vier soorten zonwerend glas:
70/40: vrij neutraal van kleur, te gebruiken voor alle toepassingen.
60/28: licht grijze schijn eroverheen, te gebruiken voor zuid/West gevel, serredaken, bedrijfsgebouwen, gebouwen die veel hinder ondervinden van de zon.
50/27: licht blauwe schijn eroverheen, te gebruiken voor Zuid/West gevel, serredaken, bedrijfsgebouwen, gebouwen die veel hinder ondervinden van de zon.
60/32: licht grijze schijn eroverheen, te gebruiken voor Zuid/West gevel, serredaken, bedrijfsgebouwen, gebouwen die veel hinder ondervinden van de zon.

Klik hier voor het zonwerende glas van Glaskoning.

Op de website kiest u het gewenste product en voert u de afmeting in mm in die u nodig heeft. U ziet dan direct in het winkelmandje de prijs van uw gekozen product. Wilt u de m2 prijs weten, voert u dan 1000 x 1000 mm meter in. De prijs verandert direct bij het toevoegen of veranderen van bewerkingen, zodat u direct weet waar u aan toe bent.

Glaskoning levert vijf verschillende glaslatten: standaard glaslatten, neuslatten, sponninglat, ventilatielatten, opdeklat en ventilatielatten. 

Glaslatten recht en schuin 
Standaard glaslatten plaats je aan de bovenkant en zijkanten van een raam. Je kunt hier kiezen tussen schuine en rechte lat. Je kiest hier wat je mooi vindt, of wat er bijvoorbeeld bij andere ramen reeds gebruikt is. Schuine latten hebben ook een betere afwatering. Dat kan ook een overweging zijn. 

Neuslatten
Neuslatten plaats je horizontaal / op liggende delen ter bescherming van het onderliggende houtwerk. Let er wel op dat neuslatten niet direct op het kozijn geplaatst worden vanwege isolatie voor het behoud van de kozijn. Er moet 5 mm ruimte zitten tussen de lat en het kozijn. Dit doe je door middel van neuslat rubbers. Ook moet de neuslat 5 mm naar voren uitsteken. 

Sponninglat
De sponninglat is de rechthoekige / vierkante lat met een hoekje eruit. Deze gebruik je als je net niet helemaal uitkomt met de dikte van je kozijn om er een gewone glaslat op te zetten.

Opdeklat
Deze gebruik je als je net niet helemaal uitkomt met de dikte van je kozijn om er een gewone glaslat op te zetten.

Ventilatielatten
Deze glaslatten zijn ten behoeve van extra ventilatie onder de glaslat. In principe worden deze alleen toegepast als er reeds een ventilerende lat is. Nieuw worden ze eigenlijk niet meer gebruikt. 

Klik hier voor een overzicht van alle soorten glaslatten van Glaskoning. 

Glaskoning conformeert zich aan de 10 jaar garantie op (HR+(+))isolatieglas van de producerende fabriek. Deze garantie geldt uitsluitend voor het volledig dicht zijn van de eenheid. Dit betekent dat het doorzicht niet wordt verminderd door inwendige aanslag, condensatie, stof of aantasting van de coating tussen de glasbladen. Aan deze garantie is een aantal voorwaarden verbonden. Naast de voorwaarden met betrekking tot de plaatsing en de samenstelling van de beglazing, speelt de verplichting van goed onderhoud door de eigenaar ook een belangrijke rol. Wanneer zich een defect voordoet binnen de garantieperiode, zal gekeken moeten worden waardoor het defect is ontstaan.

Dit kan zijn door:

een productiefout
een plaatsingsfout
of onvoldoende onderhoud
De garantie op (HR+(+))isolatieglas is mede afhankelijk van de juiste plaatsing. Uitgangspunt bij het plaatsen van het glas dienen de geldende normen en voorschriften (NPR 3577). In de praktijk blijkt dat er wel eens wordt afgeweken moet worden van de normen en voorschriften omdat bepaalde situaties dit verlangen. Het plaatsen van opdeklatten buiten is hier een duidelijk voorbeeld van. Niet iedere opdrachtgever wenst, bij de aanschaf van isolerende beglazing, zijn draaiende delen of deuren te vervangen.

Plaatsingsfout
Als degene die de beglazing heeft geplaatst een fout heeft gemaakt, waardoor de beglazing binnen tien jaar defect raakt, is diegene volledig aansprakelijk. Zowel de vervangende beglazing als het plaatsen daarvan komen dan voor zijn rekening. Indien u zelf de beglazing heeft geplaatst zijn dan de kosten geheel voor uw rekening.

Onvoldoende onderhoud en veranderingen
Wanneer onvoldoende onderhoud is gepleegd en dit aanwijsbaar de oorzaak is van schade aan de isolerende beglazing, dan zijn de kosten voor de vervangende beglazing en het plaatsen daarvan voor uw rekening. Ook bij veranderingen of wijzigingen aan de beglazing die de oorzaak zijn van eventuele schade, bent u verantwoordelijk voor alle kosten.

Ook voor het onderhoud zijn normen en richtlijnen opgesteld. Voor u is belangrijk dat het schilderwerk, de kit en/of beglazingsrubbers (afdichting tussen de beglazing en het kozijn) in goede staat blijven en eventueel aanwezige beluchtingsgaten (openingen aan de buitenkant van het kozijn) schoon en open blijven. Ventilerende neuslatten dienen regelmatig aan de voor-/onderzijde gereinigd te worden zodat er een vrij luchtstroom onder het glas kan stromen.

Slecht onderhoud aan het kozijn verhoogt de kans op schade aan uw beglazing. Geadviseerd wordt om één jaar na plaatsing en vervolgens tenminste eenmaal in de drie jaar een inspectie uit te (laten) voeren.

Wat is herroepingsrecht en hoe gaat glaskoning hiermee om?

U heeft het recht uw bestelling tot 14 dagen na ontvangst zonder opgave van reden te annuleren. U heeft na annulering nogmaals 14 dagen om uw product retour te sturen. U krijgt dan het volledige orderbedrag inclusief verzendkosten gecrediteerd. Enkel de kosten voor retour van u thuis naar de webwinkel zijn voor eigen rekening. Indien u gebruik maakt van uw herroepingsrecht, zal het product met alle geleverde toebehoren en – indien redelijkerwijze mogelijk – in de originele staat en verpakking geretourneerd worden. Om gebruik te maken van dit recht kunt u contact met ons opnemen via info@glaskoning.be Wij zullen vervolgens het verschuldigde orderbedrag binnen 14 dagen na aanmelding van uw retour terugstorten mits het product reeds in goede orde retour ontvangen is. Glaskoning.be is niet verplicht op maat gemaakt produkten zoals glas terug te nemen. Het gaat immers om maatwerk en is daarom niet meer aan derden te verkopen of aan de fabrikant te retourneren. 
 
Modelformulier voor herroeping

(dit formulier alleen invullen en terugzenden als u de overeenkomst wilt herroepen)

— Aan
Glaskoning.be
Stieltjesweg 16
6827 BV Arnhem
info@glaskoning.be
0031 (0) 318-763900

— Ik/Wij (*) deel/delen (*) u hierbij mede dat ik/wij (*) onze overeenkomst betreffende de verkoop van de volgende goederen/levering van de volgende dienst (*) herroep/herroepen (*):

— Besteld op (DD-MM-YYYY) :                                   
— Bestelnummer :
—  Ontvangen op (DD-MM-YYYY):
— Naam/Namen consument(en)
— Adres consument(en) :
— IBAN Rekeningnummer:
— Handtekening van consument(en) (alleen wanneer dit formulier op papier wordt ingediend)
— Datum(DD-MM-YYYY):