glaskoning-glas-balustrade-qrailing-compressed

Veelgestelde vragen

KLANTENSERVICE

Wanneer en hoe kan ik Glaskoning bereiken?

BESTELLING EN LEVERING

Kan ik ook met spoed bestellen?
Wanneer wordt mijn glas geleverd ?
Waarom loopt mijn levertijd uit?
Betaal ik verzendkosten?
Waarom betaal ik orderkosten?
Hoe wordt mijn glas verpakt en geleverd?
Wie bezorgt het glas?
Wordt mijn oude glas meegenomen na vervanging?
Waar kan ik mijn facturen inzien?
Kan ik ook zonder account een bestelling plaatsen? 
Kan mijn factuur gewijzigd worden?
Exporteren jullie ook naar het buitenland, bijvoorbeeld de Antillen?

BESTELLING WIJZIGEN

Ik heb een foute bestelling geplaatst, wat nu?

INMETEN

Hoe bepaal ik de juiste maat van het glas voor mijn bestelling?
Welke glasdikte moet ik hebben voor een tafelblad?
Mijn doucheruimte is niet waterpas en/of haaks.
Korte montagehandleiding glazen deuren.

TECHNISCHE VRAGEN

Wat is veiligheidsglas? 
Wat is gehard glas?
Wat is gelaagd glas?
Wat is het verschil tussen gehard glas en gelaagd glas?
Ben ik verplicht om veiligheidsglas te laten plaatsen?
Wat is 'PP slijpen'?
Wat is 'facet slijpen'?
Wat is de u-waarde van glas? 
Wat is het verschil tussen enkel en oud dubbel glas (Thermopane) en HR++ isolatieglas?
Wat is het verschil tussen HR en HR++ dubbel glas?
Wat betekent de aanduiding bij gelaagd glas: 33/1, 44/2, 55/5, etc.
Waarom is een rooster nodig / ventileren verstandig?
Kunnen er gaten geboord worden in het glas?
Wanneer pas ik HR +++ Triple glas toe?
Ik heb condensvorming aan de buitenzijde van mijn isolatieglas, hoe kan dit?
Ik heb condensvorming aan de kamerzijde van mijn glas, hoe kan dit?
Waarom zie ik condensvorming tussen mijn dubbel glas?
Hoeveel kit / glasblokjes / glasband heb ik nodig?
Hoe onderhoud ik mijn glas?
Ik heb een spontane breuk in mijn glas, hoe kan dat?
Kan ik een thermische breuk voorkomen?
Ik zie olie-achtige vlekken in mijn isolatieglas, hoe komt dat?
Ik zie een cementsluier op mijn ramen, kan ik dat verwijderen?
Er verschijnen vlekken op het glas als het vochtig wordt. Hoe krijg ik dat weg?
Mijn ruiten zijn niet helemaal helder, maar hebben geen kleurtje, klopt dat?
Ik zie vertekeningen als ik door mijn glas naar buiten kijk?
Hoeveel weegt een ruit?
Wat is zonwerende beglazing?
Hebben jullie ook monumentenglas of glas voor historische panden? 

OVERIGE VRAGEN

Hoeveel kost enkel glas, dubbel isolatieglas, gelaagd glas, gehard glas, etc.
Welke glaslatten heb ik nodig om een ruit te plaatsen?
GARANTIE isolatieglas
Welke normen gelden voor het onderhoud van isolatieglas?
Wat is herroepingsrecht en hoe gaat glaskoning.be hiermee om?

Glaskoning is bereikbaar op de volgende tijden:

Maandag:    9:00 - 12.30 uur & 13.00 - 17:00 uur
Dinsdag:     9:00 - 12.30 uur & 13.00 - 17:00 uur
Woensdag:  9:00 - 12.30 uur & 13.00 - 17:00 uur
Donderdag: 9:00 - 12.30 uur & 13.00 - 17:00 uur
Vrijdag:       9:00 - 12.30 uur & 13.00 - 17:00 uur

Telefoonnummer: 0318 -763 900 

BEL JE MET EEN VRAAG OVER EEN BESTELLING? HOU UW BESTELNUMMER BIJ DE HAND.

Of mail naar: info@glaskoning.be 

Zorg ervoor dat u uw bestelling goed controleert voordat u deze bevestigt. Heeft u toch een foute bestelling geplaatst, neem dan binnen 24 uur na het verzenden van de bestelling contact op via 0318-763900 / info@glaskoning.be. Wij proberen de fout zo spoedig mogelijk te herstellen. Na 24 uur is uw bestelling definitief en brengen wijzigingen extra kosten met zich mee voor u.

Wil je een order met spoed laten leveren? Neem dan contact met ons op via 0318 763 900 over de mogelijkheden en de bijkomende kosten.

Let op: houd rekening met een vertraging van 10-18 werkdagen bovenop de normale levertijden. Onze excuses voor het ongemak.

Je ontvangt een week voor levering een mail met de leverdatum.

ProductLevertijd
BalustradesCirca 30 werkdagen
Beloopbare vloerenCirca 35 werkdagen
Brandwerend glas - enkelCirca 25 werkdagen
Brandwerend glas - dubbel Circa 55 werkdagen 
ConforglaceCirca 30 werkdagen
DiamantglasCirca 25 werkdagen
DraadglasCirca 25 werkdagen
Enkel glas (float), enkel figuurglasCirca 20 werkdagen
Gelaagd glas 33/2 & 44/2Circa 25 werkdagen
Gelaagd glas dikker dan 44/2Circa 25 werkdagen
Gelaagd glas gekleurd 33/1Circa 25 werkdagen
Geluidswerend glas - enkelCirca 25 werkdagen
Geluidswerend glas - dubbel Circa 45 werkdagen
Gehard glas (zoals ook glazen wanden en deuren)Circa 25 werkdagen
GlasbeslagCirca 7 werkdagen
Glastoebehoren zoals kit, band en blokjes2-3 werkdagen
Glas in loodCirca 60 werkdagen
Spiegels met LED verlichting5-10 werkdagen (mits op voorraad bij ons in het magazijn)
Hardglazen klepramen Circa 30 werkdagen
HR++ isolatieglas (ook figuur, 1.0 en Velux dakramen)Circa 30 werkdagen
HR+++ triple glasCirca 30 werkdagen
IsolatieglasCirca 30 werkdagen
Monumentenglas Circa 45 werkdagen
Schuifloketten met enkel of gelaagd glasCirca 35 werkdagen
Spatwand keukenCirca 30 werkdagen
SpiegelsCirca 25 werkdagen
TafelbladenCirca 25 werkdagen
VijverramenCirca 35 werkdagen
VoorzetramenCirca 40 werkdagen 
WhiteboardsCirca 25 werkdagen
WindschermenCirca 30 werkdagen
ZHR++ zonwerend glasCirca 30 werkdagen
PP-slijpen5-10 werkdagen bovenop de aangegeven levertijd
Roeden en wienersprossen7 werkdagen extra op de aangegeven levertijd

Let op: de levertijd is een tijdsindicatie en is afhankelijk van het soort product. Wij doen ons best om de levertijd zo kort mogelijk te houden, maar glas op maat vergt enige productietijd. Ook het transport is afhankelijk aan diverse omstandigheden. We raden je aan om geen derden te regelen voor bijvoorbeeld plaatsing van het glas op de gecommuniceerde leverdatum zelf. Zo voorkom je problemen bij vertraging.

VOORBEREIDING LEVERING

Het glas wordt vastgezet op een speciale wagen. Daardoor kan het niet in een pakket verzonden worden en zit het ook niet in een verpakking. Daarom vragen we om enkele voorbereidingen te treffen voor het lossen van het glas om schade te voorkomen.

  • We vragen om plaats vrij te maken en er twee platte stukken hout van ongeveer 25 cm te leggen waarop het glas kan staan.
  • Glaskoning levert tot aan de eerste deur. Als je dus op de eerste etage of hoger woont, lopen onze bezorgers niet de trap op met het glas.
  • Heb je glas besteld dat groter is dan 1,5m²? Dan moet er iemand thuis zijn om te helpen lossen. Een ruit van 1,5m² weegt al snel 35 kg. Dat is dus niet gemakkelijk alleen op te heffen.
  • Als je niet thuis bent, mag je eventueel met een briefje aangeven waar ze je glas mogen lossen. De bezorgen zullen zorgen dat het daar terecht komt.
  • Controleer je order altijd op eventuele fabricagefouten en meld deze altijd binnen 24 uur.
  • Grote orders of order met grote afmetingen worden geleverd op een glasblok. Dit glasblok moet leeggemaakt zijn binnen de 4 weten en af te melden via info@glaskoning.be. Na die 4 weken betaal je een huur van €2,50 per dag. Woon je in een gebied waar het niet mogelijk is om met een vrachtauto te komen? Geef dit dan van voordien aan. Anders bestaat de kans dat we je order ver van het gewenste adres lossen.

Het glas wordt op maat gemaakt door de fabriek. De fabrikant geeft de levertijd aan ons door waarna wij nog enkele dagen nodig hebben om de bezorging van je glas in te plannen. We combineren leveringen in dezelfde regio zoveel mogelijk. Soms loopt de levertijd van de fabrikant uit vanwege drukte in de fabriek. Is dit het geval, dan communiceren wij dit zo snel mogelijk. We leveren je glas altijd zo snel mogelijk.

Bij Glaskoning betaal je €30,- verzendkosten exclusief BTW. Dit omdat de levering gebeurt vanuit Nederland.

Wij rekenen per bestelling naast de verzendkosten, eenmalig een bedrag van €7,50 exclusief BTW aan orderkosten. Hierdoor kunnen wij onze prijs per vierkante meter altijd laag houden. Dit is vooral voor grote orders voordelig.

Wij bezorgen het meeste glas zelf met wagens die gemaakt zijn voor het vervoeren van glas. We bundelen deze bezorgingen per regio. Soms levert de fabrikant zelf je glas, maar dan hebben we minder invloed op de exacte bezorgdatum of bezorgtijd.

Het glas kan in verband met het transport niet als een pakketje verzonden worden en wordt zonder verpakking geleverd. Uw order wordt door middel van onze resteelwagen geleverd. Het glas staat los op de zijkanten van de glasbus en zware orders (glas > 1,5 m2) dient er samen af te worden getild. Grote orders of orders met grote afmetingen worden geleverd op een glasblok. De glasbok dient u binnen 4 weken leeg te maken en af te melden via info@glaskoning.nl. Na de 4 weken betaalt u een huur á €2,50 per dag. Woont u in een gebied waar transport door een vrachtauto met oplegger combinatie niet mogelijk is, dan dient u dit van tevoren aan te geven. Anders bestaat de kans dat uw bok ver van de gewenste losplek gelost wordt.

Voorbereiding levering

Wij zouden het erg op prijs stellen als u enkele voorbereidingen wilt treffen voor het lossen van het glas om schade te voorkomen. Het is fijn als er een plek is vrijgemaakt, en er twee platte stukjes hout (van ongeveer 25 cm) liggen waarop het glas kan staan.

  • Glaskoning levert tot aan de eerste deur. Dus als u op een eerste etage woont of hoger, gaan onze bezorgers niet de trap op met het glas. 
  • Heeft u glas besteld > 1,5 m2? Dan dient er iemand thuis te zijn om te helpen met lossen vanwege het gewicht (35kg of meer).
  • Heeft u glas besteld < 1,5 m2? Dan hoeft u niet thuis te zijn en mag u eventueel met een briefje aangeven waar u uw glas gelost wil hebben.
  • Controleer uw order altijd op eventuele fabricagefouten en meld fouten altijd binnen 24 uur.

Let op! Indien de levering niet plaats kan vinden in verband met het ontbreken van bovenstaande zaken en wij genoodzaakt zijn om uw order mee terug te nemen, rekenen wij bij een nieuwe levering €75,- ex btw aan transportkosten. 

Op onze wagens staat vaak nog te bezorgen glas waardoor we je oud glas niet kunnen meenemen. Je dient dus zelf je oude glas af te voeren.

Als je een Glaskoning account aanmaakt kan je altijd al je facturen inzien. Na een levering krijg je ook per mail de factuur van die bestelling.

Dat kan! Een account heeft echter wel voordelen. Zo kan je altijd je bestelhistorie en je facturen bekijken. Ook staan je adresgegevens bij een volgende bestelling al in het systeem waardoor je nog sneller je glas kan bestellen.

Nee. Je ontvangt je factuur na levering en kan dan niet meer aangepast worden.

Er zijn waarschijnlijk wel mogelijkheden om je glas te exporteren. Stel je concrete vraag via info@glaskoning.be.

Controleer je bestelling goed voordat je ze bevestigt. Heb je toch een foute bestelling geplaatst? Neem dan binnen 24 uur na het verzenden van de bestelling contact op via 0318-763900 of info@glaskoning.be. Wij proberen de fout zo snel mogelijk te herstellen. Na 24 uur is je bestelling definitief en rekenen we extra kosten aan voor wijzigingen.

In onze inmeetinstructie vind je de handleiding voor enkel glas, dubbel glas en glazen douchedeuren, -douchewanden, -binnendeuren, -voorzetramen, Conforglace®, schuifloketten, keuken achterwanden, vijverbeglazing en glazen wandconstructies. Lees dit zeker door voor je een bestelling plaatst.

Als je een rooster bestelt, hoef je geen aanpassingen te doen aan de afmetingen van je glas. Wij berekenen het juiste formaat van je glas aan de hand van het rooster dat je gekozen hebt.

Lees hier de inmeetinstructies:

Inmeten glas voor in kozijnen
Inmeten glazen binnendeur
Inmeten glazen douchewand
Inmeten glazen douchedeur 
Inmeten keukenachterwand
Inmeten conforglace voor stalen kozijnen
Inmeten voorzetramen
Inmeten schuifloketten
Inmeten vijverbeglazing

Heb je glas nodig voor je doucheruimte met schuine zijden omdat je doucheruimte niet waterpas loopt? Mail dan een schets met de werkelijke afmetingen van je douchteruimte naar info@glaskoning.be. Probeer hierbij zo duidelijk mogelijk aan te geven welke hoeken niet haaks zijn. Aan de hand van de schets kunnen wij de juiste afmetingen van het glas bepalen en een offerte opstellen. Voor glazen wanden met schuine zijden rekenen we een toeslag.

Zoals in de veelgestelde vraag over ‘Garantie' is beschreven conformeert Glaskoning zich aan de 10 jaar garantie op (HR+(+)) isolatieglas van de producerende fabriek. Aan deze garantie zijn echter wel voorwaarden verbonden. De beglazing moet conform de plaatsingsvoorschriften gemonteerd zijn. Hieronder vind je een praktische omschrijving om glazen deuren te monteren. Als je deze volgt voldoe je aan de voorwaarden van de garantie.

Uitgangspunten

  • Montage van een glasdeur
  • Montage in een kozijn, opening of nis
  • Glasdikte conform NEN 2608 norm 

Benodigd montage materiaal

  • Kunststof glasblokjes
  • Waterpas en winkelhaak
  • Bijgeleverde beslagset
  • (Watervaste) stift
  • Klopboormachine
  • Schroevendraaier/beitel, glasdrager (eventueel), glaslepel, kitspuit, plamuurmes en hamer 

Voorbereidende werkzaamheden

  • Als je glas monteert in een bestaande opening: Verwijder de oude vulling en maak de sponning zorgvuldig schoon
  • Controleer of het houtwerk en/of wand in een goede staat verkeren. Repareer eventuele beschadigingen
  • Controleer of het glas de juiste afmetingen heeft. De benodigde speling rondom is bovenstaand aangegeven
  • Controleer of alle materialen en toebehoren aanwezig zijn
  • Maak ter plaatse van de deur een loodlijn op de muur en vloer
  • Leg de afstandhouders (latten of glasblokjes) met de dikte van de speling aan de onderzijde van de opening klaar om de deur op te kunnen zetten.

Montage

  • Plaats de deur met de scharnieren op de afstandhouders
  • Plaats de deur op de juiste positie langs de loodlijn
  • Teken de boorgaten van de scharnieren af
  • Boor de afgetekende gaten. Wees extra voorzichtig bij tegelwerk om beschadigingen te voorkomen
  • Monteer de deur en monteer het overige deurbeslag
  • Stel de deur na en draai alle boutjes goed vast met een passende (inbus)sleutel
  • Met behulp van een wig kunt u de deur eventueel wat nastellen/afstellen
  • Zet, bij nisdeuren, de deur in de nulstand en stel het scharnier af volgens de bijgeleverde handleiding
  • Teken, bij deuren met sloten, het sluitplaatje af en monteer deze op de juiste positie in het kozijn

Veiligheidsglas is glas dat letselwerend breukgedrag heeft. Dat wil zeggen dat een breuk in het glas geen risico geeft op ernstig letsel.

Soorten veiligheidsglas:

Gehard glas: dit is letselveilig glas. Dit is extra sterk glas dat niet snel zal breken. Ontstaat er toch een breuk? Dan ontstaan er geen grote openingen of scherven die ernstig letsel kunnen veroorzaken.

Gelaagd glas: dit is doorvalveilig en inbraakwerend. Gelaagd glas is meerdere lagen glas met folie ertussen. Bij een breuk ontstaan er geen openingen. Zo kan niemand er doorheen vallen. Dit is ook inbraakwerend glas.

Gehard glas is veiligheidsglas. Dankzij een productieproces van extreme verhitting en snelle afkoeling, is het glas extra hard om snel breken te voorkomen. Breekt het toch? Dan valt het uiteen in heel veel kleine stukjes waardoor geen diepe wonden kunnen ontstaan. Ook zijn de vele stukken minder scherp dan bij gewoon glas.

Klik hieronder op de link voor meer informatie over de (verplichte) toepassing van veiligheidsglas:

Toelichting gebruik veiligheidsglas BE Toegevoegd op
veiligheidsglas_be (pdf) 7 juni 2021

Gelaagd glas is veiligheidsglas dat voorkomt dat het bij een breuk uiteen valt of er een gat in komt. Dat dankzij een transparante folie tussen twee lagen glas. Je past dit type toe als de situatie vraagt om doorval- en letselveilig glas. Ook heeft dit glas een inbraakwerende werking.

Klik hieronder op de link voor meer informatie over de (verplichte) toepassing van veiligheidsglas in België:

Toelichting gebruik veiligheidsglas BE Toegevoegd op
veiligheidsglas_be (pdf) 7 juni 2021

Gehard en gelaagd glas zijn allebei veiligheidsglas, maar ze hebben allebei andere eigenschappen.

Gehard glas is glas dat door een speciale behandeling extra sterk is gemaakt en daardoor minder snel zal breken dan onbehandeld glas. Als het toch breekt, valt het uiteen in heel veel kleine stukjes waardoor geen diepe wonden kunnen ontstaan. Bij gelaagd glas voorkomt folie tussen lagen glas dat het bij een breuk uiteen valt of er een gat in komt.

Klik hieronder op de link voor meer informatie over de (verplichte) toepassing van veiligheidsglas:

Toelichting gebruik veiligheidsglas BE Toegevoegd op
veiligheidsglas_be (pdf) 7 juni 2021
 pp slijpen-glaskoning

Wat is 'PP slijpen'?

Bij het snijden van glas ontstaan er scherpe randen. We kunnen de snijrand bewerken zodat die minder scherp en dus veiliger is. PP slijpen betekent dat we aan de snijrand de onder- en bovenrand onder een hoek van 45 graden slijpen om de scherpe randen te verwijderen. De bewerking gebeurt in drie fases: grof voorslijpen, fijn naslijpen en tenslotte polijsten. Als laatste gaat het glas in een was- en droogmachine.

facet-slijpen-glaskoning

Wat is ‘facet slijpen’?

Een facet is een schuin aflopende rand van een bepaalde breedte aan de rand van het glas. Een facet wordt toegevoegd voor de sier bij bijvoorbeeld binnendeuren, kasten of tafelbladen. Vrijwel alle glassoorten in nagenoeg alle diktes kunnen worden voorzien van een geslepen facetrand. Hoe dikker het glas, hoe breder het facet gemaakt kan worden. Afhankelijk van de glasdikte, zijn er facet breedtes mogelijk van 0,5 mm tot en met 45 mm.

De U-waarde is de isolatiewaarde. Het getal geeft aan hoe groot de warmtestroom door een constructie is. Hoe lager de U-waarde, hoe beter het glas isoleert. Je vindt hieronder de U-waarden bij de verschillende soorten en diktes isolatieglas.

Opbouw met spouw 16 mm U-waarde 1,1 HR++
Opbouw met spouw 15 mm U-waarde 1,1 HR++
Opbouw met spouw 14 mm U-waarde 1,2 HR++
Opbouw met spouw 13 mm U-waarde 1,2 HR++
(let op: bij een spouw minder dan 13 mm is het geen HR++ glas meer)

Opbouw met spouw 12 mm U-waarde 1,3 HR+
Opbouw met spouw 9 mm U-waarde 1,6 HR+
Opbouw met spouw 7 mm U-waarde 1,8 HR

Meer informatie over de u-waarde van glas in deze video:

Bij veel woningen en gebouwen van voor 1995 is nog de eerste generatie dubbel glas (merknaam Thermopane) of zelfs enkel glas aanwezig. Zelfs het beste Thermopane (luchtspouw 12 mm) isoleert - naar huidige maatstaven - slechts matig. Enkel glas isoleert nauwelijks.

HR++ glas isoleert ruim 50% beter dan het beste eerste generatie dubbel glas. Hoe goed glas isoleert hangt af van de zogenaamde U-waarde. Hoe lager de U-waarde, hoe beter het glas isoleert. HR++ glas heeft een U-waarde van circa 1,1. Dat is ruim 50% lager (beter) dan het beste eerste generatie dubbel glas met U-waarde 2,8. Enkel glas heeft een U-waarde van maar liefst 5,8.

 

wat is het verschil tussen hr en hr++ glas

Wat is het verschil tussen HR en HR++ dubbel glas?

Modern isolatieglas bestaat doorgaans uit twee glasplaten gescheiden door een spouwruimte van 9, 12 of 15 mm. Tot en met HR glas is de spouw gevuld met droge lucht. Vanaf HR++ wordt altijd een nog beter isolerend edelgas (Argon of Krypton) toegepast. Vanaf HR glassoorten is de spouwzijde tevens voorzien van een flinterdunne warmtereflecterende metaalcoating die zonlicht doorlaat, maar warmte uit het vertrek terug reflecteert. De effectiviteit van de coating en spouwdikte komt tot uitdrukking in de benaming. Zo bestaat er HR, HR+ of HR++. Bij HR++ reflecteert de coating maar liefst 90% van de warmtestraling terug naar binnen. Je kan zelf controleren of dubbel glas een metaalcoating heeft. Wanneer je op 10 centimeter afstand van het glas een brandende aansteker houdt en naar buiten kijkt, zie je 4 vlammetjes reflecteren. Zit er een coating op het glas? Dan heeft de tweede of derde vlam een afwijkende kleuren; meestal blauw of roze.

De afbeelding hierboven toont van vier soorten glas de verschillen in oppervlakte temperatuur van het binnenblad. Bij een buitentemperatuur van 0 graden Celsius is bij HR++ 2-voudig glas de binnenblad temperatuur 17 graden. Dit benadert de ruimtetemperatuur van 20 graden waardoor koudestralend glasoppervlak - de veroorzaker van koude luchtstromen (tocht) - nagenoeg ontbreekt. Hierdoor zal het comfort aanzienlijk verbeteren.

De aanduiding geeft aan hoe dik het glas is en hoeveel lagen folie er tussen zitten. 1 laag folie is 0,4 mm dik.

Gelaagd 33/1: bestaat uit 2x een glasplaat van 3 mm met 1 stuk folie ertussen. De totale dikte is dan 6,4 mm.
Gelaagd 44/2: bestaat uit 2x een glasplaat van 4 mm met 2 folies ertussen. De totale dikte is dan 8,8 mm.
Gelaagd 55/5: bestaat uit 2x een glasplaat van 5 mm met 5 folies ertussen. De totale dikte is dan 12 mm.

Is het glas zelfdragend (ligt het bijvoorbeeld op een bestaande tafel)? Dan adviseert Glaskoning een dikte van minstens 4 mm glas. Ligt het tafelblad alleen op een frame of op poten? Dan adviseren wij minimaal 8 mm glas.

De maximale dikte voor een tafelblad tot 4m² is 12 mm glas. Wens je een tafelblad groter dan 4m²? Neem dan contact op met onze klantenservice via info@glaskoning.be of 0318 - 763900 voor de mogelijkheden.

Bestel hier je glazen tafelblad.

Huizen en kantoren zijn steeds beter geïsoleerd. Dat zorgt voor een toenemende vochtigheidsgraad en minder luchtverversing. Ventileren resulteert in schone lucht en dat is goed voor je gezondheid. Je plaatst ventilatieroosters eenvoudig boven je ramen voor de noodzakelijke luchtverversing. Ook voorkomt dit condensvorming op het glas. Ventilatieroosters zijn - in tegenstelling tot openstaande ramen - inbraakveilig, vrij van regeninslag en insectenwerend. Je bestelt de ventilatieroosters eenvoudig mee in het bestelproces van Glaskoning.

Als je een rooster bestelt, hoef je geen aanpassingen te doen aan de afmetingen van je glas. Wij berekenen het perfecte formaat van je glas aan de hand van het rooster dat je gekozen hebt.

Het is zeker mogelijk om (verzonken) gaten te boren in vele diameters, van 4 mm tot en met 75 mm. Gaten kunnen geboord in glasdiktes variërend van 4 mm tot en met 25 mm en in groot aantal gelaagde samenstellingen. Via info@glaskoning.be kun je vrijblijvend een offerte opvragen.

Om de gaten te boren gebruiken we een speciale glasboormachine die onder een constante koeling een gat in het glas boort, zowel vanaf de bovenzijde als de onderzijde. Glazen boren we bijvoorbeeld voor hang- en sluitwerk.

Toepassing van 3-voudig glas is alleen zinvol bij woningen en gebouwen die zijn gebouwd of gerenoveerd op Passiefhuisniveau. Hierbij is de gehele schil (vloer, gevels, ramen en dak) voorzien van extreem goede isolatie en kierdichting. Dankzij een uitgekiend zongeörienteerd ontwerp (bij nieuwbouw) is passieve zonnewarmte die via het glas binnenkomt bijna het gehele jaar toereikend voor ruimteverwarming. Een conventioneel verwarmingssysteem - zoals een cv-ketel met radiatoren - is dan overbodig.

Condensvorming is een gevolg van de hoge warmte-isolatie van het glas. Hoe beter het isolatieglas isoleert hoe groter de kans is dat dit verschijnsel zich voordoet. Het komt dus niet door een fout in het product.

Condensvorming op de buitenzijde van mijn isolatieglas kan ontstaan bij een lage buitentemperatuur en een hoge relatieve luchtvochtigheid. Door de hoge isolatiewaarde is de invloed van de binnentemperatuur op de buitenruit klein. De buitenruit blijft dus langer koud, waardoor condensatie ontstaat. De condens verdwijnt zodra de buitentemperatuur stijgt en de luchtvochtigheid afneemt.

 

Condensvorming op glas aan de kamerzijde ontstaat meestal bij een lage buitentemperatuur en een hoge relatieve luchtvochtigheid in de woning. Het aanwezige vocht condenseert dan op het koude glasoppervlak. Bij isolatieglas met een hoge isolatiewaarde (bijvoorbeeld HR++) is het risico op condensvorming het kleinst. Door de hoge isolatiewaarde van HR++ glas is de temperatuur van de binnenruit hoger dan bij minder goed isolerend of enkel glas. De kans op condensatie neemt af naarmate de temperatuur van het oppervlak toeneemt. Uiteraard speelt ook de luchtvochtigheid in de woning een zeer belangrijke rol bij dit proces.

De kans op condensvorming is te beperken door uw woning goed te ventileren. Dit kan bijvoorbeeld door het toepassen van een ventilatierooster op het glas.

Als er condensvorming bij isolatieglas aan de binnenzijde van het dubbelglas ontstaat is de ruit lek. De condens is dan niet te verwijderen. Condensvorming aan de binnenzijde van isolatieglas kan ontstaan door achterstallig onderhoud of door een fabricagefout. Het kan echter ook zijn dat de dubbele ruit aan het einde van zijn levensduur is (gemiddeld na 25-30 jaar).

Met 1 koker kit kan 8 meter gekit worden. Let op: tel binnen en buiten.
De celband is 25 meter lang, dat is vanzelfsprekend dus voor 25 meter glas. Let op: tel binnen en buiten.
Een set glasblokjes is voldoende voor één raam.

Het is belangrijk dat het schilderwerk, de kit en/of beglazingsrubbers (afdichting tussen de beglazing en het kozijn) in goede staat blijven en eventueel aanwezige beluchtingsgaten (openingen aan de buitenkant van het kozijn) schoon en open blijven. Ventilerende neuslatten dienen regelmatig aan de voor-/onderzijde gereinigd te worden, zodat er een vrij luchtstroom onder het glas kan stromen.

Slecht onderhoud aan het kozijn verhoogt de kans op schade aan uw beglazing. Wij adviseren om één jaar na plaatsing en vervolgens tenminste eenmaal in de drie jaar een inspectie uit te (laten) voeren.

Een spontane breuk in uw glas wordt een thermische breuk genoemd. Een thermische breuk in het glas ontstaat door temperatuurverschillen. Wanneer er een temperatuurverschil van meer dan 30 graden Celsius ontstaat, ontstaan er te hoge spanningen in het glas en kan een ruit op een bijzondere manier breken. Een thermische breuk heeft een speciaal breukpatroon en is niet te vergelijken met het breken van glas door bijvoorbeeld het inslaan van de beglazing.

Een thermische breuk is te herkennen aan één breuklijn die loodrecht vanuit de rand van het glas begint en daarna in een grillige vorm verder loopt. Of er sprake is van een thermische breuk, kan het best door een vakman worden beoordeeld. Een thermische breuk ontstaat niet door een fout in het product.

Er zijn een aantal zaken die de kans op een thermische breuk verminderen:

  • Jaloezieën, lamellen of overgordijnen op enige afstand van het glas plaatsen;
  • Verwarmingselementen op enige afstand van glas plaatsen;
  • Het glas niet beschilderen of beplakken met plakfolie;
  • Geen grote voorwerpen tegen het glas plaatsen aan de binnenzijde;
  • Geen handelingen verrichten die tot een groot temperatuurverschil in de beglazing kan leiden, zoals een koude waterstraal op een door de zon verwarmde beglazing.
  • Een thermische breuk kan ook worden voorkomen door gehard glas toe te passen. Gehard glas is speciaal behandeld glas dat tegen veel grotere temperatuurverschillen kan en daardoor minder gevoelig is voor een thermische breuk.

Wanneer er op isolatieglas ‘olievlekken’ ontstaan is er sprake van interferentie. Interferentievlekken verplaatsen zich over het oppervlak door tegen de ruit te drukken. Wanneer er op het glas gedrukt wordt verplaatst de vlek zich. Dit is geen productiefout, maar een natuurkundig verschijnsel.

Om het risico op interferentie te verkleinen raden wij aan om te kiezen voor isolatieglas met bladen van ongelijke dikte, of met een samenstelling van gelijke dikte, maar met een coating (HR++). Dus van 5-spouw-4 in plaats van 4-spouw-4 of 6-spouw-6.

Er kan schade ontstaan op glas door kalk dat uit steenachtige mengsels zoals beton wordt onttrokken. Dat door bijvoorbeeld regen. Deze zogenaamde cementstrepen zijn meestal met normale reinigingsmiddelen niet meer te verwijderen.

Hoe en of je de cementsluier kan verwijderen ligt aan in hoeverre het glas al beschadigd is. Bij de drogist of supermarkt vind je middelen gemaakt om dit te verwijderen, maar het is ook mogelijk om de cementstrepen met WC-eend of met een keramische kookplaatreiniger te verwijderen. Lukt dit niet? Neem dan contact op met een vakman zoals een glazenwasser of een glaszetbedrijf voor een gepaste oplossing.

Stickers, oplosmiddel, zuignappen of krijt op glas kunnen afdrukken achterlaten die zichtbaar worden als het glas beslaat of vochtig wordt. Je krijgt deze vlekken weg door het glas droog te wrijven met krantenpapier. Andere opties zijn een glas- of keramiek polijstmiddel, zoals Clean-X of het glas stevig poetsen met een vloeibaar schuurmiddel. Let op! Verwijder vooraf vuil en/of zand en gebruik geen schuursponsje. Zo voorkom je krassen op het glas.

De vlekken doen geen afbreuk aan de kwaliteit van het glas en klachten hierover vallen niet onder de garantie.

Door de grondstoffen die nodig zijn om glas te produceren, heeft glas een eigen 'groene' kleur. Omdat voor grote ruiten dikker glas nodig is dan voor kleinere ruiten, zijn kleine kleurverschillen mogelijk. Hoewel dit in de meeste gevallen niet storen is, kan je dit risico uitsluiten door voor alle beglazing dezelfde glasdikte te kiezen.

HR++ glas heeft door een toegevoegde coating een iets andere kleur dan gewoon isolatieglas. Het is mogelijk dat tussen de coatings van verschillende fabrikanten kleine kleurverschillen zitten. Bij vervanging van een bestaande ruit kan er dus een klein kleurverschil zichtbaar zijn met de andere beglazing.

Het kan lijken dat een ruit hol of bol staat en de spiegeling van beelden in de beglazing verbogen of doorgebogen zijn. Dit verschijnsel kan je niet voorkomen; het heeft te maken met de temperatuur en de luchtdruk in de atmosfeer. Tijdens de fabricage wordt lucht tussen de twee glasbladen opgesloten. Bij verandering van de luchtdruk buiten verandert de luchtdruk tussen de glasbladen niet mee. Zo zal de ruit bol kunnen gaan staan wanneer de luchtdruk buiten lager wordt (lagedrukgebied) en hol kunnen gaan staan bij een hoge luchtdruk (hogedrukgebied).

Het gewicht van glas is 2,5 kg per vierkante meter. (2,5kg/mm/m2) Dit bereken je met de volgende formule: 

(A x B) x 2,5

A = De oppervlakte van het glas (= lengte x breedte in meters)

B = Aantal mm dikte

Voorbeeld: een ruit van 2 x 1 meter met dikte van 6mm weegt: (2x6) x 2,5= 30 kg.

Bij gelaagd glas tel je de dikte van de glasbladen bij elkaar op (de massa van de folie is ca. 250 gram/m2 en wordt bij de berekening meestal weggelaten).

Zonwerend glas is dubbel glas met een zonwerende coating. Door de zonwering blijft op warme dagen de warmte buiten, en in de winterperiode houdt het isolerende glas de warmte binnenshuis.

Er zijn bij zonwerend glas verschillende gradaties van zonwerendheid. Dit wordt uitgedrukt in de LTA / ZTA waarde. LTA staat voor hoeveel licht het zonwerend glas doorlaat en de ZTA staat voor hoeveel zonnewarmte het doorlaat.

Voorbeeld: Zonwerend 70/40
LTA is 70%: dit is het % aan licht wat dit type doorlaat.
ZTA is 40%: dit is het % aan warmte wat dit type doorlaat.

Glaskoning biedt vier soorten zonwerend glas:
70/40: vrij neutraal van kleur, te gebruiken voor alle toepassingen.
60/28: licht grijze schijn eroverheen, te gebruiken voor zuid/West gevel, serredaken, bedrijfsgebouwen, gebouwen die veel hinder ondervinden van de zon.
50/27: licht blauwe schijn eroverheen, te gebruiken voor Zuid/West gevel, serredaken, bedrijfsgebouwen, gebouwen die veel hinder ondervinden van de zon.
60/32: licht grijze schijn eroverheen, te gebruiken voor Zuid/West gevel, serredaken, bedrijfsgebouwen, gebouwen die veel hinder ondervinden van de zon.

Klik hier voor het zonwerende glas van Glaskoning.

Op de website kies je het gewenste product en voer je de afmetingen in die je nodig hebt in mm. Je ziet dan meteen de prijs van je gekozen product in je winkelmandje. Wil je de prijs per m² weten? Voer dan 1000 x 1000 mm in. De prijs verandert meteen als je bewerkingen invoert. Zo weet je direct waar je aan toe bent.

Glaskoning levert vijf verschillende glaslatten: standaard glaslatten, neuslatten, sponninglat, ventilatielatten, opdeklat en ventilatielatten. 

Glaslatten recht en schuin 
Standaard glaslatten plaats je aan de bovenkant en zijkanten van een raam. Je kiest hier wat je mooi vindt of wat er bijvoorbeeld bij je andere ramen past. Schuine latten hebben een betere afwatering. Dat kan ook iets zijn om in overweging te nemen.

Neuslatten
Neuslatten plaats je horizontaal / op liggende delen ter bescherming van het onderliggende houtwerk. Let er wel op dat neuslatten niet direct op het kozijn geplaatst worden vanwege isolatie voor het behoud van de kozijn. Er moet 5 mm ruimte zitten tussen de lat en het kozijn. Dit doe je door middel van neuslat rubbers. Ook moet de neuslat 5 mm naar voren uitsteken. 

Sponninglat
De sponninglat is de rechthoekige / vierkante lat met een hoekje eruit. Deze gebruik je als je net niet helemaal uitkomt met de dikte van je kozijn om er een gewone glaslat op te zetten.

Opdeklat
Deze gebruik je als je net niet helemaal uitkomt met de dikte van je kozijn om er een gewone glaslat op te zetten.

Ventilatielatten
Deze glaslatten zorgen voor extra ventilatie onder de glaslat. In principe worden deze alleen toegepast als er een al een ventilerende lat is. Nieuw worden deze niet meer gebruikt.

Klik hier voor een overzicht van alle soorten glaslatten van Glaskoning. 

Glaskoning conformeert zich aan de 10 jaar garantie op (HR+(+))isolatieglas van de producerende fabriek. Deze garantie geldt uitsluitend voor het volledig dicht zijn van de eenheid. Dit betekent dat het doorzicht niet wordt verminderd door inwendige aanslag, condensatie, stof of aantasting van de coating tussen de glasbladen. Aan deze garantie zijn een aantal voorwaarden verbonden. Je hebt voorwaarden met betrekking tot de plaatsing en de samenstelling van de beglazing, maar het is ook verplicht voor de eigenaar om de ruiten goed te onderhouden. Doet er zich een defect voor binnen de garantieperiode? Dan bekijken we waardoor het defect ontstaan is.

Dit kan zijn door:

een productiefout
een plaatsingsfout
of onvoldoende onderhoud
De garantie op (HR+(+))isolatieglas is mede afhankelijk van de juiste plaatsing. Uitgangspunt bij het plaatsen van het glas dienen de geldende normen en voorschriften (NPR 3577). In de praktijk blijkt dat er wel eens wordt afgeweken moet worden van de normen en voorschriften omdat bepaalde situaties dit verlangen. Het plaatsen van opdeklatten buiten is hier een duidelijk voorbeeld van. Niet iedere opdrachtgever wenst, bij de aanschaf van isolerende beglazing, zijn draaiende delen of deuren te vervangen.

Plaatsingsfout
Heeft de persoon die de beglazing heeft geplaatst een fout gemaakt waardoor de beglazing binnen tien jaar defect raakt? Dan is die persoon volledig aansprakelijk. Zowel de vervangende beglazing als de plaatsing daarvan komen dan voor hun rekening. Heb je zelf de beglazing geplaatst? Dan zijn de kosten helemaal voor jouw rekening.

Onvoldoende onderhoud en veranderingen
Wanneer de oorzaak van de schade aan de isolerende beglazing duidelijk het gebrek aan onderhoud is, zijn de kosten voor de vervangende beglazing en de plaatsing volledig voor jouw rekening. Ook als veranderingen of wijzigingen aan de beglazing de oorzaak zijn van eventuele schade, ben jij verantwoordelijk voor alle kosten.

Ook voor het onderhoud zijn normen en richtlijnen opgesteld. Voor jou is het belangrijk dat het schilderwerk, de kit en de beglazingsrubbers (de afdichting tussen de beglazing en het kozijn) in goede staat blijven. Ook de eventueel aanwezige beluchtingsgaten (openingen aan de buitenkant van het kozijn) moeten schoon en open blijven. Ventilerende neuslatten moeten regelmatig aan de voor- en onderzijde gereinigd worden zodat de luchtstroom vrij onder het glas kan stromen.

Slecht onderhoud aan het kozijn verhoogt de kans op schade aan uw beglazing. We adviseren om één jaar na plaatsing een inspectie te laten uitvoeren en vervolgens tenminste één keer in de drie jaar.

Je hebt het recht om je bestelling tot 14 dagen na ontvangst zonder opgave van reden te annuleren. Je hebt na de annulering nog eens 14 dagen om je product terug te sturen. Je krijgt dan het volledige orderbedrag inclusief verzendkosten terug. Enkel de kosten voor retour van jou thuis naar de webwinkel zijn voor eigen rekening. Als je gebruik maakt van je herroepingsrecht, moet het product met alle geleverde toebehoren en - zo mogelijk - in de originele staat en verpakking geretourneerd worden. Om gebruik te maken van dit recht, neem je contact met ons op via info@glaskoning.be. Wij betalen je het verschuldigde orderbedrag binnen 14 dagen na aanmelding van je retour terug; op voorwaarde dat we het product in goede staat ontvangen hebben. Glaskoning.be is niet verplicht om op maat gemaakte producten zoals glas terug te nemen. Dit gaat immers om maatwerk waardoor we het niet meer aan derden kunnen verkopen of kunnen retourneren naar de fabrikant.


Modelformulier voor herroeping

(Dit formulier alleen invullen en terugzenden als je de overeenkomst wil herroepen.)

— Aan
Glaskoning.be
Stieltjesweg 16
6827 BV Arnhem
info@glaskoning.be
0031 (0) 318-763900

— Ik/Wij (*) deel/delen (*) u hierbij mede dat ik/wij (*) onze overeenkomst betreffende de verkoop van de volgende goederen/levering van de volgende dienst (*) herroep/herroepen (*):

— Besteld op (DD-MM-YYYY) :                                   
— Bestelnummer :
—  Ontvangen op (DD-MM-YYYY):
— Naam/Namen consument(en)
— Adres consument(en) :
— IBAN Rekeningnummer:
— Handtekening van consument(en) (alleen wanneer dit formulier op papier wordt ingediend)
— Datum(DD-MM-YYYY):